Translate

October 25, 2010

Hafez

Bernama lengkap Khojeh Syamsuddin Muhammad Hafiz Shirazi, lebih dikenal dengan nama Hafez adalah seorang sufi dan penyair parsi putra dari Bahuddin. Beliau dilahirkan antara tahun 1310-1337 di Shiraz, iran. Beliau begitu dipuja dengan keindahan syair syair sufi dan ghazal beliau. Ciri khas dari syair syair beliau adalah surealisme modern.

Tidak banyak yang diketahui mengenai kisah awal kehidupan  beliau. Berdasarkan syair syair beliau, Hafiz dimungkinkan mendapatkan pendidikan yang sempurna. Ayahanda beliau adalah seorang pedagang arang batu yang wafat ketika Hafiz masih kanak kanak.

Hafiz banyak berguru kepada Attar Shiraz, seorang cendekiawan parsi. Setelah itu kemudian beliau menjadi penyair di istana Abu Ishak selain itu beliau juga menjabat sebagai guru di sekolah pengajian Quran. Pada umur 30an tahun tentara Muzaffarid menawan gurunya Shiraz dan menyingkirkan Hafiz dari jabatannya sebagai penyair istana.

Pada masa pemerintahan  Shah Shuja al Din Muzaffar, Hafiz kembali dingkat sebagai penyair dan guru  alquran namun kemudian beliau terpaksa melarikan diri karena fitnah dari pesain pesaing beliau. Hafiz melarikan diri dari Shiraz ke Isfahan dan Yazd.

Saat beliau berusia 52 tahun sekalilagi Hafiz mendapatkan jawatan di istana dan kali ini karen beliau dijemput oleh Shah Shuja, namun akhirnya Shah Shuja kalah dan terbunuh dalam peperangan melawan Tamerlane. Di usia tua beliau ia harus bertemu dengan Tamerlane untuk mempertahankan syair syairnya yang di tuduh sebagai syirik.

Beliau wafat pada umur 69 tahun dan dimakamkan di Shiraz, makam beliau di Shiraz tidak pernah sepi dari pelayat dari mancanegara sekedar untuk mengenang dan mendoakan beliau sorang sufi dengan syair syair yang begitu mendalam.



Untuk kisah hidup Jalaluddin Rumi dan Kahlil  Gibran akan saya bahas pada postingan berikutnya.

No comments:

Post a Comment